Plán oblasti povodí Dyje Czech English
ÚVODNÍ STRANA NAPIŠTE NÁM
nahoru

E.2. Podzemní vody

Účelem kapitoly E.2 je vyhodnocení dopadu opatření navržených k realizaci na stav vod. Hodnocení stavu podzemních vod provedené v kapitole C.2.2. bylo provedeno pro jednotlivé složky celkového stavu a dále sloučeno pro chemický a kvantitativní stav. V této kapitole bylo hodnocení dopadu opatření provedeno na stejném systému jednotlivých složek a následných syntéz.

nahoru

E.2.1. Odhad dopadů na kvantitativní stav

Opatření ke zlepšení kvantitativního stavu útvarů podzemních vod se týkají poměru odběrů k přírodním zdrojům útvarů podzemních vod. Toto opatření je obecného charakteru, kromě toho je navrženo konkrétní opatření týkající se těžby uranu a chemické úpravny u obce Dolní Rožínka DY130047.

DY100261 Opatření k zamezení rizikového kvantitativního stavu podzemních vod (viz LO C.4.4)

DY130047 Nevhodné využití území – těžba uranu a chemická úpravna u obce Dolní Rožínka

Opatření DY100261 je navrženo v 7 útvarech a opatření DY130047 v jednom útvaru podzemních vod.

Po realizaci navržených opatření kvantitativní stav útvarů podzemních vod pro tuto oblast povodí nebude zlepšen:

Tab. E.2.1 Kvantitativní stav útvarů podzemních vod

Protože jsou všechna navržená opatření obecného charakteru – s výjimkou Dolní Rožínky, kde se ale nedá předpokládat rychlé zlepšení – zůstane předpokládaný stav v roce 2015 nezměněn.

nahoru

E.2.2. Odhad dopadů na chemický stav

Bodové zdroje znečištění útvarů podzemních vod

K zamezení nebo omezení vlivu bodových zdrojů znečištění se navrhují listy opatření na sanaci starých ekologických zátěží (DY130010 – DY130052, viz kap. C.4.7).

Do skupiny těchto opatření bylo zařazeno i navržené opatření, týkající se těžby uranu a chemické úpravny u obce Dolní Rožínka DY130043.

Tato opatření jsou navržena v 11 útvarech. Počet konkrétních opatření aplikovaných na ekologické zátěže činí 42. Z nich na základě podrobnějších údajů oblastních inspektorátů ČIŽP bylo 7 starých zátěží vyřazeno jako již konsolidovaných. Do prvního plánu oblasti povodí tedy vstupuje pouze zbylých 35 zátěží.

Do prvního plánu vstupuje automaticky 11 opatření s uzavřenou ekologickou smlouvu a navrhovanou sanací nebo rekultivací, tj staré ekologické zátěže nebo skládky, dále 6 starých zátěží, kde je navrhován buď pouze monitoring, nebo žádné opatření a nakonec 18 zátěží s neuzavřenou ekologickou smlouvou.

Podrobnější analýza k SEZ je v kapitole C.4.7.

Po realizaci navržených opatření nedojde pro bodové zdroje znečištění v oblast povodí Dyje ke zlepšení stavu:

Tab. E.2.2 Odhad stavu pro bodové zdroje znečištění po navržených opatřeních

Po realizaci navržených opatření zůstává počet útvarů beze změn i v r. 2015, a to z více důvodů. U zátěží, vybraných do prvního plánu oblasti povodí, je problém, že sledované látky buď nejsou předmětem již probíhajících nápravných opatření v rámci plnění ekologických smluv, nebo že limity stanovené pro jejich sanaci neodpovídají pracovním cílům (limitům C MP MŽP z r. 1996) stanoveným pro plánování v oblasti vod a jsou až několikanásobně vyšší. V některých případech je o konkrétních zátěžích nedostatek dat. U dalších zátěží se nedá předpokládat, že by opatření změnilo stav do konce roku 2015, ať již déle trvajícího náběhu opatření, nebo vlastnosti hydrogeologické struktury.

Plošné zdroje znečištění útvarů podzemních vod

K zamezení nebo omezení vnosu polutantů z plošných zdrojů znečištění se navrhují tato obecná opatření (viz LO kap. C.4.14):
DY100263 Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů
DY100264 Opatření k eliminaci dusíku jako plošného zdroje znečištění vod
DY100265 Snižování znečištění z atmosférické depozice
DY100262 Omezení negativních vlivů pesticidů na povrchové a podzemní vody
DY100302 Omezení obsahu chloridů v podzemní vodě
DY100301 Omezení obsahu síranů v podzemní vodě

Opatření DY100263 je navrženo v 22 útvarech podzemních vod, opatření DY100264 ve 2 útvarech, opatření DY100265 v 1 útvaru podzemních vod, opatření DY100262 ve 3 útvarech, opatření DY100302 pro 12 útvarů podzemních vod a opatření DY100301 také pro 12 útvarů podzemních vod.

Po realizaci navržených opatření bude znečištění z plošných zdrojů pro tuto oblast povodí zlepšeno na následující úroveň:

Tab. E.2.3 Hodnocení plošných zdrojů znečištění

Zlepšení chemického stavu z hlediska plošného znečištění lze očekávat jedině u dusičnanů ze zemědělských zdrojů, a to v tom případě, že útvar podzemní vody nebo postižené pracovní jednotky mají alespoň 50 % plochy vymezené jako zranitelné území a nejedná se o hlubokou pánevní strukturu s delší odezvou na provedená opatření. Pro útvary podzemních vod, kde byl chemický stav vyhodnocen jako nevyhovující pro pesticidy, se předpokládá dosažení potenciálně nevyhovujícího stavu. Pro ostatní typy znečištění se předpokládá, že se nevyhovující nebo potenciálně nevyhovující stav nezmění.

Chemický stav útvarů podzemních vod

Po syntéze plošných a bodových zdrojů znečištění bude po realizaci opatření chemický stav útvarů podzemních vod následující.

Tab. E.2.4 Syntéza chemického stavu útvarů podzemních vod

nahoru

E.2.3. Celkový stav útvarů podzemních vod

Výsledná syntéza celkového stavu sestávající z kombinace chemického a kvantitativního stavu útvarů podzemních vod.

Tab. E.2.5 Celkový stav útvarů podzemních vod

Závěry k hodnocení dopadu opatření na útvary podzemních vod

Je zřejmé, že výsledek hodnocení dopadu opatření na celkový stav nevyznívá příliš příznivě. To je dáno především následujícími skutečnostmi:

  • Pro hodnocení stavu po realizaci opatření je použit stejný metodický postup jako pro hodnocení stavu před jejich realizací včetně syntéz výsledků. Tento princip v konečném výsledku nebere v úvahu zlepšení jednotlivých složek, pokud pouze jedna hodnocená složka nezůstává nevyhovující.
  • U bodových zdrojů znečištění se zlepšení stavu realizací opatření předpokládá, nelze je však objektivně odhadnout. Proto je hodnocení bodových zdrojů konzervativně uvažováno stejné jako před realizací opatření.
  • U plošných zdrojů znečištění (s výjimkou dusičnanů ze zemědělských zdrojů) a pro kvantitativní stav útvarů podzemních vod jsou opatření obecného charakteru a většinou se týkají změny legislativy (např. těžba, hloubení vrtů pro tepelná čerpadla) nebo opatření, která lze řešit pouze na celostátní úrovni (atmosférická depozice, pesticidy apod.).
  • Pro některé útvary podzemních vod platí, že opatření ke zlepšení chemického stavu se projeví až po delší době – to se týká hlavně hlubokých pánevních struktur s artéskými kolektory.
  • V žádném vodním útvaru se nepředpokládá zhoršení jakékoliv složky stavu.
  • Z hlediska zdrojů znečištění je většina opatření z neznámé příčiny (nejsou data) nebo sledované ukazatele cílů nejsou ve shodě (látka se v rámci plnění ekologické smlouvy nesleduje nebo cílový limit realizovaného opatření je vyšší).
  • Delší efekt opatření se předpokládá u zátěží, kde se účinek pravděpodobně projeví v delším časovém horizontu, než je r. 2015.

Přílohy:
Mapa ME 2.1. Odhad dopadů opatření na podzemní vody – kvantitativní stav
Mapa ME 2.2 Odhad dopadů opatření na podzemní vody – chemický stav
Mapa ME 2.3 Odhad dopadů opatření na podzemní vody – celkový stav
Tabulka TE 2.3 Odhad dopadů opatření – podzemní vody