Plán oblasti povodí Dyje Czech English
ÚVODNÍ STRANA NAPIŠTE NÁM
nahoru

F.3. Posouzení nákladové efektivnosti jednotlivých opatření včetně ekonomických dopadů

V rámci této kapitoly se hodnotí efektivnost jednotlivých opatření navržených v programech opatření zajišťujících nebo podporujících veřejné zájmy při naplňování cílů ochrany vod (viz kapitola C 4.)

K hodnocení jsou použity tyto podklady:

  • Plán hlavních povodí České republiky

Metodický přístup k aplikaci čl. 4 Rámcové směrnice vodní politiky ES v plánech oblastí povodí (VRV, 2007)

Pro potřeby hodnocení programů opatření sice byla zpracována Metodika hodnocení programů opatření, avšak v procesu přípravy plánu se nepodařilo získat potřebné údaje a podklady pro její použití. Proto byla tato metodika využita pouze částečně v rámci možností daných rozsahem získaných podkladů.

nahoru

F.3.1. Hodnocení opatření k naplnění cílů ochrany vod

Podle § 11, odst. 4 a 5, vyhlášky o plánování v oblasti vod, se tato opatření dělí na základní, kterými jsou:

  • opatření naplňující stanovené cíle ochrany vod,
  • opatření vyvolaná požadavky práva Evropských společenství v oblasti životního prostředí,
  • opatření k ochraně vod používaných k výrobě pitné vody,
  • opatření k regulaci odběrů povrchových a podzemních vod,
  • opatření k regulaci umělých infiltrací,
  • opatření u bodových zdrojů znečištění,
  • opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečištění,
  • opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů, umožňujících dosažení požadovaného ekologického stavu nebo dobrého ekologického potenciálu,
  • opatření k zábraně vypouštění znečišťujících látek do podzemních vod,
  • opatření k odstranění znečištění povrchových vod zvlášť nebezpečnými závadnými látkami a nebezpečnými závadnými látkami,
  • opatření k prevenci havarijního znečištění,
  • opatření k ochraně povrchových vod využívaných ke koupání osob,
  • a doplňková, která mohou být navržena podle seznamu vzorových doplňkových opatření obsažených v Příloze VI, část B Rámcové směrnice, a kterými jsou:

  • legislativní nástroje,
  • administrativní nástroje,
  • ekonomické nebo fiskální nástroje,
  • sjednané environmentální dohody,
  • regulování emisí,
  • kodexy správných postupů,
  • znovuzřízení a obnova mokřadů,
  • regulace odběrů vody,
  • opatření na ovlivňování požadavků (nároků), mimo jiné podpora adaptované zemědělské výroby jako je pěstování plodin s malou vláhovou potřebou v oblastech trpících suchem,
  • opatření zaměřená na účinnost a opakované využití, mimo jiné podpora úsporných technologií v průmyslu a postupů zavlažování šetřících vodu,
  • stavební projekty,
  • revitalizační projekty,
  • umělé doplňování zvodní,
  • vzdělávací projekty,
  • výzkumné, vývojové a demonstrační projekty,
  • další relevantní opatření.

Podle závaznosti lze základní opatření rozdělit na:

  • základní opatření závazná,
  • základní opatření ostatní.

Základní opatření závazná - vycházejí ze závazných rámcových opatření Plánu hlavních povodí ČR, národních právních předpisů, resp. směrnic EU a přístupových dohod s Evropským společenstvím. Tato opatření mají současně stanoven konkrétní termín splnění, který je bližší než období tohoto cyklu plánování.

Základní opatření ostatní nejsou obsažena v závazných rámcových opatřeních Plánu hlavních povodí ČR a požadavek na jejich realizaci není vyžadován národní legislativou.

V kapitole C.4. jsou navržena konkrétní jednotlivá základní opatření podle následujících oblastí účinku:

  • bodové zdroje znečištění,
  • zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů, umožňujících dosažení požadovaného ekologického stavu nebo dobrého ekologického potenciálu.

Každé opatření v těchto oblastech je podrobně popsáno v příslušném „listu opatření“ včetně nákladů na jeho realizaci, jako přínosu na ochranu vod i dalších technických a ekonomických údajů. K hodnocení efektivnosti přínosů a ekonomických dopadů navržených opatření je v listu opatření sestaven přehled relevantních údajů pro každé opatření.

Náklady jednotlivých opatření jsou uvedeny ve stálých cenách roku 2007.

A. Bodové zdroje znečištění

Podle základních opatření navržených v kapitole C.4. jsou hodnocena opatření charakteru nové výstavby, intenzifikací a rekonstrukcí ČOV a nové výstavby a rekonstrukce kanalizací. Jednotlivá opatření se hodnotí z hledisek:

  • investiční náročnosti,
  • umístění ve zvlášť chráněných územích z hlediska ochrany přírody,
  • proveditelnosti opatření a stavu investorské přípravy,
  • priorit s ohledem na naplnění závazku ČR v rámci předvstupních dohod s EK na plnění přechodného období k implementaci směrnice 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod.

Vedle toho se samostatně hodnotí ČOV z hlediska zlepšování jakosti vypouštěných odpadních vod a dále účinnost nové výstavby kanalizací z hlediska nově připojovaných obyvatel.

Podkladem pro toto posouzení jsou příslušné listy jednotlivých opatření sestavené podle údajů hlavních provozovatelů a vlastníků infrastruktury a dále:

  • vládní materiál k aktualizaci strategie financování implementace směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod (MZe a MŽP, leden 2008),
  • zjišťování zpracovatele.

Investiční náročnost:

Byla hodnocena výše investičních nákladů všech navržených základních opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které v horizontu let 2009 až 2015 představují v mil. Kč:

Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů pro období let 2009 až 2015 byly stanoveny úměrně (podle počtu obyvatel v oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí České republiky.

Krajské dotace byly specifikovány dle aktuálních internetových stránek jednotlivých krajů takto:

Jihočeský kraj:

  • Grantový program (GP) Podpora výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury - dle akčního plánu Programu rozvoje kraje
  • GP Podpora výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury, podpora zpracování projektů

Jihomoravský kraj:

  • Dotační program na projekty Čistá Svratka 2008
  • Dotační program Projekty ve vodním hospodářství
  • Fond životního prostředí Jihomoravského kraje - Dotační program Podpora v oblasti vodního hospodářství
  • Podprogram 1. Podpora v oblasti vodárenství
  • Podprogram 2. Podpora v oblasti odkanalizování a čištění odpadních vod

Pardubický kraj:

  • Grant Rozvoj infrastruktury v oblasti vodního hospodářství (zásobování pitnou vodou a odkanalizování) obcí do 2000 obyvatel

Kraj Vysočina:

  • Dotace na drobné vodohospodářské ekologické akce (na výstavbu a rekonstrukci kanalizací a čistíren odpadních vod obcí velikosti do 10 000 obyvatel.

Cílem je naplňování opatření Programu rozvoje kraje Vysočina, 3.3.3. Odvádění a čištění odpad. vod.

Olomoucký kraj:

  • Fond na podporu výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury na území Olomouckého kraje
  • Opatření 1. Výstavba a modernizace čistíren odpadních vod včetně kořenových čistíren odpadních vod a kanalizací
  • Opatření 2. Výstavba a modernizace vodovodů a úpraven vod
  • Opatření 3. Obnova environmentálních funkcí území

Zlínský kraj:

  • PF01-08 Podprogram vodohospodářská infrastruktura v obcích Zlínského kraje 2008

Podporované aktivity:

  • Opatření 1. Zásobování pitnou vodou.
  • Opatření 2. Odvedení a čištění odpadních vod.
  • Opatření 3. Projektová dokumentace.
  • Opatření 4. Spolufinancování programu 229 310 „Výstavba a obnova Infrastruktury vodovodů a kanalizací MZe ČR

V listech opatření jsou specifikována opatření o souhrnných nákladech cca 18,89 mld. Kč a dále v rámci projednávání byla doplněna opatření o souhrnných nákladech 987,1 mil. Kč (tabulka F.3.4.) Byla provedena analýza všech specifikovaných opatření, která s využitím výše uvedených hledisek zhodnotila přijatelnost a prioritu opatření, a to samostatně pro čistírny odpadních vod a samostatně pro kanalizace.

V tabulkách F.3.1. (potřeba nové výstavby a intenzifikace ČOV) a F.3.2. (potřeba nové výstavby a rekonstrukce kanalizací), dále v seznamu kanalizací a ČOV pro obce pod 2000 EO (tabulka F.3.3) a doplněné při projednání (tabulka F.3.4), je uveden výsledek této analýzy, který obsahuje opatření o celkových investičních nákladech představujících 14,85 mld. Kč, což převyšuje disponibilní zdroje.

Potřeba výstavby nebo intenzifikace ČOV v obcích nad 2000 obyvatel

Jedná se o intenzifikaci 27 ČOV uvedených v následující tabulce F.3.1. Náklady na uvedená opatření představují orientačně 1,02 mld. Kč. Jedná se o tato opatření:

Tab. F.3.1 Potřeba nové výstavby a intenzifikace ČOV

*) aglomerace nad 10 000 EO

Poznámky: Údaje jsou aktualizovány s využitím „Konkrétních seznamů aglomerací České republiky„ zpracovaných MZe ČR v lednu 2009 (pracovní materiál MZe – podklad pro vládní materiál k aktualizaci strategie financování implementace směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod).
DUR dokumentace pro územní řízení
DSP dokumentace pro stavební povolení
R rekonstrukce
IZ investiční záměr

Hodnocení:
1. Ve 1 obci (Milotice) není dosud vybudována ČOV,
2. V ostatních obcích se připravuje intenzifikace a rekonstrukce ČOV k eliminaci dusíku a fosforu na limity národních předpisů,
3. Splnění přechodného období je ohroženo v obcích, kde dosud nebyla zahájena příprava,
4. S ohledem na předpokládané investiční náklady je realizace uvedených opatření ve vztahu k disponibilním finančním zdrojům reálná. Jedná se o základní opatření závazná.

Dobudování a rekonstrukce kanalizací v městech a obcích nad 2000 EO

Jedná se o potřebu nové výstavby a rekonstrukce kanalizací v 59 obcích a městech uvedených v tabulce F.3.2. Náklady na tato opatření představují orientačně 9,009 mld. Kč.

Tab. F.3.2 Potřeba nové výstavby a rekonstrukce kanalizací

*) aglomerace nad 10 000 EO

Poznámky: Údaje jsou aktualizovány s využitím „Konkrétních seznamů aglomerací České republiky„ zpracovaných MZe ČR v lednu 2009 (pracovní materiál MZe – podklad pro vládní materiál k aktualizaci strategie financování implementace směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod).
DUR ... dokumentace pro územní řízení
DSP ... dokumentace pro stavební povolení
Z ... investiční záměr

Hodnocení:
1. V uvedených městech a obcích se plánuje připojení 19 174 obyvatel.
2. Ve všech uvedených sídlech se plánuje též rekonstrukce kanalizací.
3. V území zvláštní ochrany je lokalizována 1 obec – Nové Město na Moravě.
4. Splnění přechodného období je ohroženo u všech obcí, které vykazují projektovou přípravu na úrovni studie nebo investičního záměru (IZ).
5. S ohledem na předpokládané investiční náklady je vzhledem k disponibilním finančním zdrojům reálná realizace všech uvedených opatření v celém rozsahu (rozsah nově připojovaných obyvatel a rozsah rekonstrukcí).
6. Reálně lze očekávat, že nově bude připojeno cca 17 000 obyvatel. Je třeba sledovat, aby v každé aglomeraci bylo připojeno na kanalizaci alespoň 85 % obyvatel (ve velkých městech více než 95 % obyvatel), a to v těch částech aglomerací, kde bude zajištěna vyhovující ekonomická efektivnost v ukazatelích do 100 000 Kč na 1 nově připojeného EO. Relevantní opatření je třeba považovat za základní a závazná.

Obce pod 2000 EO

Pro tuto skupinu jsou prioritou opatření, která mohou významně přispět k ochraně vodních zdrojů určených pro zásobování obyvatel pitnou vodou, zejména umístěných v povodí vodárenských nádrží, a dále která mohou přispět ke zlepšení stavu vodních útvarů. Jedná se o tato základní opatření ostatní:

Tab. F.3.3 Seznam obcí pod 2000 EO – základní opatření ostatní

Poznámka: DSP ... dokumentace pro stavební povolení

Níže uvedená tabulka uvádí seznam aglomerace pod 2000 EO, pro které nejsou vytvořeny konkrétní listy opatření, ale které jsou uvedeny v Seznamu akceptovaných žádostí o podporu v rámci Operačního programu životní prostředí, Prioritní osa 1 - Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní, 1.1. Snížení znečištění vod -1.1.1. Snížení znečištění z komunálních zdrojů, 3. výzva – projekt pod 2000 EO. Jedná se o konkrétní opatření, na které bylo upozorněno v rámci připomínkového řízení k návrhu POP Dyje, ale nejsou k dispozici dostatečné informace k vytvoření samostatných listů opatření. Tato skutečnost je uvedena i v kapitole C.4.6.

Tab. F.3.4 Aglomerace pod 2000 EO bez listů opatření

Hodnocení:
S ohledem na finanční náročnost nelze očekávat, že všechna opatření mohou být realizována do roku 2015 v plném rozsahu. Na základě finanční a ekonomické analýzy k projektu finančně podporovaného z prioritní osy 1 OP ŽP nelze předpokládat u obcí do 2000 obyvatel schopnost kofinancování z vlastních zdrojů, je-li rozsah projektu výrazně nad 100 mil. Kč. Z těchto důvodů je nezbytné optimalizovat rozsah opatření zejména v obcích, Doubravice nad Svitavou, Sloup – Šošůvka, Troskotovice. Branišovice, Grešlové Mýto, Svitávka, Skalice nad Svitavou a Vladislav.

Celkové hodnocení k bodovým zdrojům znečištění:

Souhrnné náklady na konkrétně specifikovaná opatření v oblasti čištění a odkanalizování odpadních vod z komunálních zdrojů znečištění jsou předpokládány ve výši cca 19,88 mld. Kč. Disponibilní finanční zdroje v letech 2009 až 2015 představují 12,136 mld. Kč. Opatření zahrnutá po provedeném hodnocení do programu opatření mají předpokládané náklady ve výši cca 14,85 mld. Kč, což o cca 2,71 mld. Kč převyšuje uvažované disponibilní zdroje.

S ohledem na předpokládané souhrnné náklady uvedených opatření u komunálních bodových zdrojů znečištění představuje nedostatek finančních zdrojů pro první cyklus plánování cca 22% odhadu potenciálních disponibilních zdrojů na realizaci opatření tohoto typu. S ohledem na to, že realizace převážné části těchto opatření v aglomeracích s počtem ekvivalentních obyvatel vyšším než 2000 představuje zákonnou povinnost vlastníků příslušné vodohospodářské infrastruktury, bude nutné chybějící finanční zdroje doplnit z vlastních zdrojů vlastníků infrastruktury zejména v oblasti rekonstrukcí kanalizačních sítí.

V oblasti povodí je významná skupina projektů v aglomeracích s počtem ekvivalentních obyvatel menším než 2000 se souhrnnými náklady cca 4,8 mld. Kč. Lze však předpokládat, že v řadě těchto aglomeracích dojde s ohledem na nutnost dofinancování projektů z vlastních zdrojů k posunutí termínů dokončení za rok 2012 a tím i k odsunu potřeby podpůrných finančních zdrojů. K podobnému posunu termínů realizace může dojít z podobných důvodů i ve větších aglomeracích.

Pro krytí uvedeného nedostatku disponibilních finančních zdrojů bude také sledována možnost využití podpůrných finančních zdrojů reálně nevyužitých na ostatním území ČR.

Předpokládá se, že opatření, která nebudou připravena nebo nebudou finančně zajištěna, budou realizována v dalších cyklech plánování.

Omezující podmínky pro využití podpůrných zdrojů mohou vyvolat další tlak na zvýšení podílu vlastních zdrojů investorů na financování konkrétních akcí.

B. Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů

Jednotlivá opatření specifikovaná v listech opatření zahrnují projekty revitalizací vybraných úseků vodních toků a zprostupnění příčných překážek (jezů) na vodních tocích.

Jedná se o opatření, jejichž prioritu projednala pracovní skupina složená ze zástupců správců vodních toků (Povodí Moravy, s.p., Lesy ČR s.p. a ZVHS) a zástupců AOPK ČR.

Každé opatření je podrobně popsáno v listu opatření, ze kterého byly některé údaje a informace převedeny do přehledné tabulky F.3.5. Jedná se o:

  • priority opatření, z pohledu ochrany přírody a krajiny, kde
    • priorita 1 znamená, že opatření je umístěno v rizikových územích registru chráněných území (v případě nerealizace hrozí nedosažení příznivého stavu ochrany),
    • priorita 2 znamená, že opatření má mimořádný význam pro ochranu přírody a krajiny,
    • kód a znamená, že připravenost opatření umožňuje realizovatelnost do roku 2012,
    • kód b znamená, že opatření je určeno k přípravě po roce 2012,
  • lokalizace k vodnímu toku
  • správce vodního toku
  • stav přípravy
  • investiční náklady
  • proveditelnost z hlediska možných střetů a získání nemovitostí pro potřeby stavby
  • technická realizovatelnost.

Tyto údaje a informace přispívají k posouzení těchto opatření z hlediska:

  • investiční náročnosti
  • priorit z hlediska ochrany přírody a krajiny
  • proveditelnosti opatření.

Investiční náročnost

Je hodnocena výše investičních nákladů všech navržených základních opatření navržených do Programu opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které se v horizontu let 2009 až 2015 předpokládají v mil. Kč:

Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů byly stanoveny úměrně (podle plochy oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí ČR pro období let 2009 až 2015.

V seznamu tabulky F.3.5. jsou uvedena opatření o celkových investičních nákladech představujících 235,4 mil. Kč. K tomu je však třeba poznamenat, že ZVHS není schopna zajistit finanční, projektové a inženýrské přípravy příslušných opatření, a to z těchto důvodů:

  • nemá finanční zdroje na financování nákladů na projekty (způsobilé výdaje) ve všech stupních do doby, kdy bude projekt schválen k financování z OPŽP,
  • nemá finanční zdroje na inženýrské činnosti, které nejsou způsobilými výdaji (zejména studie, organizace výběrových řízení, apod.).

Priority z hlediska ochrany přírody a krajiny

Z tohoto pohledu se opatření hodnotí dle výše uvedených priorit č. 1 a 2 a kódů a) a b).

Vzhledem k hodnocení investiční náročnosti se potvrzuje, že v návaznosti na zpracování technických studií a vyhlášení příslušné výzvy OPŽP je možné zahájit projektovou a inženýrskou přípravu opatření priorit č. 1 a 2, kódu a) po roce 2009 i přípravu opatření – kód b), (v případě investorství ZVHS po vyřešení financování projektové a inženýrské přípravy).

Proveditelnost opatření:
Proveditelnost opatření je hodnocena z hlediska možných střetů získání nemovitostí pro potřeby stavby a technické realizovatelnosti, výsledek hodnocení jednotlivých opatření je uveden v tab. F.3.5.

Celkové hodnocení opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů:
Souhrnné náklady na konkrétně specifikovaná opatření v oblasti zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů jsou předpokládány ve výši cca 1,524 mld. Kč. Opatření zahrnutá po provedeném hodnocení do programu opatření mají předpokládané náklady ve výši cca 0,235 mld. Kč, což je z hlediska uvažovaných disponibilních zdrojů realizovatelné. V dalších cyklech plánování se předpokládá realizovat opatření o souhrnných nákladech cca 1,289 mld. Kč.

Tab. F.3.5 Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů – Revitalizace vodních toků a migrační překážky

Legenda: HMWB ... silně ovlivněný vodní útvar UR ... územní rozhodnutí
PR ... projekt ST ... stavební povolení
ST ... studie

C. Opatření k omezování vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod - staré ekologické zátěže

Jednotlivá opatření představují projekty sanace starých ekologických zátěží v oblasti povodí, u nichž se předpokládá, že jejich realizace bude mít zásadní význam pro hodnocení rizikovosti dotčených útvarů podzemních vod.

Aktuální údaje o zátěžích vybraných z databáze SEKM (dříve SEZ) MŽP na základě výsledků monitoringu (údaje ČHMÚ) byly ověřeny a doplněny o další dostupné informace získané především z databází krajských úřadů, dále od České inspekce životního prostředí a v omezené míře také přímo od oslovených řešitelských organizací.

K doplnění informací o zátěžích byly využity informace z portálu Ministerstva financí ČR, zejména seznam „Společností s platnou ekologickou smlouvou“, tj. společnosti, s nimiž má MF uzavřenou smlouvu na odstranění ekologických zátěží vzniklých před privatizací.

Výběr zátěží byl proveden ve dvou dalších krocích:

  • zátěže, které mají uzavřenu ekologickou smlouvu,
  • zátěže s navrhovaným opatřením, ale s neuzavřenou ekologickou smlouvou.

Uvedeným postupem bylo vybráno 11 zátěží s uzavřenou ekologickou smlouvou (jsou uvedena v tabulce F.3.6) a dalších 18 zátěží, kde se navrhují opatření (jsou uvedena v tabulce F.3.7).

Tab. F.3.6 Vybrané staré zátěže s uzavřenou ekologickou smlouvou

Tab. F.3.7 Vybrané staré zátěže s neuzavřenou ekologickou smlouvou

Investiční náročnost

Investiční náročnost opatření s uzavřenými ekologickými smlouvami nebyla hodnocena, protože na toto opatření jsou již potřebné finanční prostředky alokovány.

Pro vybraná opatření bez uzavřených ekologických smluv je hodnocen odhad výše investičních nákladů všech navržených opatření oproti disponibilním finančním zdrojům, které se v horizontu let 2009 až 2015 předpokládají v mil. Kč:

- fondy EU (OPŽP) 309
- vlastní zdroje kofinancování podpůrných programů 55
Celkem 364

Disponibilní finanční zdroje z podpůrných fondů a programů byly stanoveny úměrně (podle plochy oblasti povodí) k celkovým plánovaným finančním zdrojům podle Plánu hlavních povodí České republiky pro období let 2009 až 2015. Lze předpokládat, že podpůrné zdroje OPŽP jsou nedostatečné a bude nutné hledat jejich posílení.

S ohledem na současný stav přípravy opatření uvedených v tabulkách F.3.6 a F.3.7 se však předpokládá, že realizace těchto opatření bude nastupovat postupně podle dokončování přípravy jednotlivých akcí a tím může dojít k rozložení potřeb na finanční podpůrné zdroje za rok 2013.

K tomu je třeba poznamenat, že pro stanovení nákladů uvedených opatření nejsou zpracovány všechny potřebné podklady a stanovení nákladů bude možné až na základě podrobně zpracované realizační studie nebo projektu konkrétních opatření.

nahoru

F.3.2. Doplňková opatření

Na podporu uplatnění navržených základních opatření je nezbytné řešit tato doplňková opatření:

  • Pro naplnění požadavku na dlouhodobou udržitelnost hmotného majetku jak v oboru vodovodů a kanalizací, tak v oboru vodních toků (protipovodňová opatření, revitalizace, opatření v krajině apod.), zejména s ohledem na relativně vysokou plánovanou finanční podporu z Operačního programu Životní prostředí a Programu prevence (MZe) je nezbytné sledovat změnu příslušných právních předpisů tak, aby bylo možné odepisovat příslušnou část finančního objemu hmotného majetku, který byl realizován s finanční podporou z veřejných zdrojů, případně bylo v rámci kalkulace možné uplatňovat potřebné náklady obnovy.
  • Upravit pravidla poskytování finančních podpor pro státní podniky Povodí tak, aby bylo sníženo procento podílu vlastních zdrojů na opatření typu protipovodňové ochrany, revitalizací a jiných opatření na vodních tocích ve veřejném zájmu, neboť s ohledem na relativně vysoké finanční podpory z veřejných zdrojů by nárůst vlastních zdrojů mohl v budoucnu neúměrně zvyšovat „vodné“, tj. cenu vodohospodářské služby, která se v horizontu let 2010 až 2015 bude blížit sociální únosnosti.
  • Změnit pravidla dotačních titulů (zejména Operačního programu Životní prostředí) a umožnit dotovat finanční zdroje organizační složce státu ZVHS tak, aby byla schopna naplnit předpoklady Programu opatření (blíže viz kapitola F.3.1.1.).
  • Cestou legislativní sledovat odstranění výjimek pro některé uživatele vody, kteří nehradí náklady související s užíváním vody. Jedná se o osoby, které ve smyslu § 57, vodního zákona, nehradí údržbu vodních děl umožňujících nakládání s vodami za účelem využití hydroenergetického potenciálu k výrobě elektřiny, a osoby, které nehradí platby za odběr povrchové vody ve smyslu § 101, odst., 4 vodního zákona.
  • Sledovat postupné uplatňování rámcových opatření v oblasti legislativních, ekonomických a administrativních nástrojů navržených v Závazné části Plánu hlavních povodí České republiky.
  • V odůvodněných případech navrhnout a zajistit průzkumný monitoring ve vybraných vodních útvarech.
  • Dále je účelné zajistit následující doplňková opatření, jejichž výsledky budou využitelné pro další cykly plánování v oblasti vod:

  • Zpracovat jednotnou strategii migračního zprůchodnění vodních toků zohledňující mezinárodní závazky ČR, akční plán výstavby rybích přechodů na vybraných vodních tocích a požadavky jednotlivých krajů.
  • Zpracovat strategii a koncepci kombinace přírodě blízkých protipovodňových technických a revitalizačních opatření včetně stanovení priorit.
  • Zpracovat strategii změny stávajícího vymezení povrchových vod vhodných pro život ryb a reprodukci původních druhů ryb a dalších vodních živočichů.
nahoru

F.3.3. Náklady na opatření nezbytná pro splnění požadavků právních předpisů Evropských společenství v oblasti vod a ekonomické důvody změn cílů, termínů dosažení dobrého stavu vodních útvarů nebo vyhlášení silně modifikovaných útvarů

nahoru

V rámci programů opatření jsou zajišťovány požadavky vyplývající z dále uvedených právních předpisů Evropských společenství v oblasti vod. K jednotlivým předpisům jsou přiřazeny náklady příslušných odpovídajících opatření. Toto přiřazení respektuje důsledek realizace skupin opatření na plnění požadavků jednotlivých relevantních evropských směrnic.

1) Směrnice Rady 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečištění

Opatření pro zajištění požadavků této směrnice budou realizována prostřednictvím typů opatření:

  • technická opatření u průmyslových znečišťovatelů (odstraňování zvlášť nebezpečných látek)
  • odstraňování starých ekologických zátěží
  • komplexní sledování, zjišťování a hodnocení stavu jakosti a množství vod (komplexní monitoring vod).

Východiskem pro tato opatření bude Program na snížení znečištění povrchových vod nebezpečnými závadnými látkami a zvlášť nebezpečnými závadnými látkami. Tato opatření jsou zaměřena jednak na eliminaci znečištění z průmyslových zdrojů, ve vazbě na povrchové vody a dále, ve vazbě na podzemní vody, na staré ekologické zátěže.

Opatření jsou uvedena v kapitole C.4.7. Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod. a C.4.8. Opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění. Předpokládané náklady na dosud konkrétně specifikovaná opatření se odhadují v řádu miliard Kč, odhad bude upřesňován v návaznosti na další postup přípravy opatření, zejména sanací jednotlivých starých ekologických zátěží.

V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí.

Současně budou realizována doplňková opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, jak vyplývají z relevantních českých právních předpisů. Náklady těchto opatření nelze předem v rozumné míře přesnosti odhadnout.

2) Směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod
Směrnice Rady 86/278/EHS, o splaškových kalech

Opatření pro zajištění požadavků těchto směrnic budou realizována prostřednictvím typů opatření:

  • Výstavba a rekonstrukce ČOV a kanalizací v aglomeracích nad 2000 EO
  • Výstavba a rekonstrukce ČOV a kanalizací v aglomeracích pod 2000 EO v územích vyžadujících zvláštní ochranu
  • Výstavba a rekonstrukce ČOV a kanalizací v obcích pod 2000 EO
  • Technická a biologická opatření na snížení eutrofizace povrchových vod
  • Komplexní sledování, zjišťování a hodnocení stavu jakosti a množství vod (komplexní monitoring vod).

Konkrétní opatření jsou uvedena v kapitole C.4.6. a jsou vyhodnocena v kapitole F.3.1. Podle programů opatření je předpokládaný souhrn nákladů těchto konkrétních opatření cca 14 850 mil. Kč. a dále cca 5 031 mil. Kč v navazujícím plánovacím cyklu.

V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí.

3) Směrnice Rady 91/676/EHS o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů

Opatření pro zajištění požadavků této směrnice budou realizována prostřednictvím typů opatření:

  • Realizace opatření pozemkových úprav a komplexních pozemkových úprav
  • Zatravňování orné půdy, zvláště podél VT
  • Zlepšování druhové a prostorové skladby lesů ve zvlášť chráněných územích
  • Zalesňování zemědělské půdy
  • Zlepšování druhové skladby lesních porostů
  • Ošetřování travních porostů
  • Zdokonalování lidského potenciálu v oblasti zemědělství (údržba krajiny a ochrana ŽP, eroze půdy, znečišťování vod, zvyšování biodiverzity apod.)
  • Snižování znečištění povrchových a podzemních vod ze zemědělských zdrojů.

Opatření jsou uvedena v kapitole C.4.14., opatření však nejsou konkretizována a s ohledem na to nelze jejich celkové náklady zatím jen zhruba odhadnout.

Významnou roli v naplňování potřebných opatření bude hrát aktualizovaný Akční program pro snížení znečištění ze zemědělských zdrojů a dále uplatňování zásad správné zemědělské praxe. Náklady na opatření realizovaná v rámci uvedeného akčního programu se podle aktuálních výsledků zjišťování předpokládají ve výši cca 1 298 mil. Kč.

Náklady na další opatření se předpokládají ve výši cca 196 mil. Kč.

V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí příslušné programy pro rozvoj zemědělství a venkova) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí.

4) Směrnice Rady 76/160/EHS, o jakosti vod ke koupání

Pro zajištění požadavků této směrnice budou v synergickém efektu působit opatření realizovaná na základě požadavků směrnic uvedených pod čísly 2) a 3).

Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování. Odhaduje se, že z nákladů na tato opatření lze přiřadit směrnici o jakosti ke koupání náklady ve výši cca 1,1 mld. Kč.

5) Směrnice Rady 79/409/EHS o ochraně volně žijících ptáků

Směrnice Rady 92/43/EHS, o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin

V rámci programů opatření nejsou uvedena specifická opatření pro naplnění požadavků těchto směrnic, bude zde však působit synergický efekt opatření uvedených pod čísly 1), 2), 3), tedy opatření uvedených v kapitolách - C.4.6. Opatření k omezování, vypouštění znečištění z bodových zdrojů a jiných činností majících vliv na stav vod, C.4.7. Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod, C.4.14. – Opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečistění a dále v kapitole C.4.13. – Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů.

Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování, odhaduje se, že z nákladů na tato opatření lze přiřadit těmto směrnicím náklady ve výši cca 0,1 mld. Kč

6) Směrnice Rady 80/778/EHS o jakosti vody určené k lidské spotřebě ve znění směrnice 98/83/ES

Na zlepšení jakosti vody užívané nebo té, která se bude využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu bude synergicky působit realizace typů opatření vyplývajících ze směrnic uvedených pod čísly 1), 2) a 3).

Náklady na tato opatření jsou uvedeny u výše uvedených směrnic, stejně jako zdroje jejich financování.

Specifická opatření pro zlepšení jakosti vody užívané nebo té, která se bude využívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu, nejsou v programech opatření pro oblast povodí Dyje navržena.

Zajištění požadavků této směrnice bude realizováno prostřednictvím typů opatření pro přímé zlepšení jakosti vody užívané pro lidskou spotřebu:

  • výstavba a rekonstrukce úpraven vod a zdrojů pitné vody
  • výstavba a rekonstrukce přivaděčů a rozvodných sítí
  • vyhledávání a realizace nových zdrojů podzemních vod pro zásobování obyvatelstva.

Předpokládaná potřeba nákladů na příslušná opatření na systémech zásobování pitnou vodou je cca 3,526 mld. Kč

V souladu s Plánem hlavních povodí ČR se předpokládá, že realizace uvedených typů opatření bude významně podpořena z fondů EU (Operační program Životní prostředí) a národních podpůrných zdrojů – viz. kapitola F.4.1.4., kde je uveden předpokládaný objem finančních podpůrných zdrojů pro relevantní typy opatření v řešené oblasti povodí.

7) Směrnice Rady 96/82/ES o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek (Seveso)

V rámci programů opatření jsou zahrnuta opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění, jak vyplývají z relevantních českých právních předpisů, tato opatření však nejsou konkrétně směrována, takže nejsou konkretizovány ani jejich náklady, lze je hrubě odhadnout na cca 0,15 mld. Kč.

8) Směrnice Rady 85/37/EHS o posuzování vlivů na životní prostředí

Působnost této směrnice jde mimo rámec zaměření i programů opatření, takže v nich nejsou zahrnuta specifická opatření pro naplnění jejích požadavků.

Avšak všechna opatření, která jsou zahrnuta do programů opatření, budou v rámci jejich přípravy, vyplývá-li to z příslušného zákona, posuzována z hlediska vlivů na životní prostředí.

9) Směrnice Rady 91/414/EHS o prostředcích na ochranu rostlin

Působnost této směrnice jde mimo rámec zaměření i programů opatření, takže v nich nejsou zahrnuta specifická opatření pro naplnění jejích požadavků. Nicméně určitý efekt může přinést dodržování zásad správné zemědělské praxe.

nahoru

F.3.3.2. Ekonomické důvody změn cílů, termínů dosažení dobrého stavu vodních útvarů nebo vyhlášení silně modifikovaných útvarů

V rámci tohoto cyklu zpracování a realizace Plánu oblasti povodí Dyje se nepředpokládá změna cílů ochrany vod jako složky životního prostředí a k tomuto kroku bude případně přistoupeno po vyčerpání všech možností pro jejich naplnění, a to až v následujících cyklech plánování v oblasti vod.

K otázce změny termínů dosažení dobrého stavu vod lze konstatovat, že v rámci tohoto cyklu plánování budou realizovaná opatření zaměřena na dodržení požadavků jednotlivých směrnic Evropských společenství, zejména požadavků vyplývajících z uděleného přechodného období pro plnění směrnice o čištění městských odpadních vod. Termín pro plnění požadavků z této směrnice je kratší než období tohoto plánovacího cyklu. Proto se vychází z předpokladu, že působení a přínos těchto opatření se projeví na stavu vod do roku 2015.

Předpokládá se také, že další potřebná základní opatření vyplývající z vyhodnocení současného stavu vodních útvarů nebudou realizována pouze v případech, kdy nebude možně je provést z technologických a technických důvodů nebo z důvodů neexistence dostatečných informací pro odůvodněné rozhodnutí o řešení problému (např. sanace starých ekologických zátěží).

nahoru

F.3.4. Náklady na jednotlivé typy navržených opatření

K dosažení cílů ochrany vod jako složky životního prostředí jsou pro jednotlivé skupiny opatření vymezené v řásti C plánu předpokládány dále uvedené souhrnné náklady.

1) Opatření uplatněná pro vody užívané nebo které se budou užívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu

Na realizaci opatření pro uplatněných pro vody užívané nebo které se budou užívat pro odběr vody určené pro lidskou spotřebu se předpokládají náklady ve výši cca 64 mil. Kč, z toho na opatření zahrnutá do Programů opatření ve výši 64 mil. Kč.

2) Opatření pro regulaci odběrů a vzdouvání vod

Na realizaci opatření pro regulaci odběrů a vzdouvání vod se předpokládají náklady ve výši cca 21 mil. Kč, všechna tato opatření jsou zahrnuta do Programů opatření.

3) Opatření k zamezení přímému vypouštění do podzemních vod

V oblasti povodí se nepředpokládají náklady na opatření k zamezení přímému vypouštění do podzemních vod.

4) Opatření k omezování vypouštění znečištění z bodových zdrojů a jiných činností majících vliv na stav na vod

Na realizaci opatření k omezování vypouštění znečištění z bodových zdrojů a jiných činností majících vliv na stav na vod se předpokládají souhrnné náklady ve výši cca 19 881 mil. Kč, z toho na opatření zahrnutá do Programů opatření ve výši 14 850 mil. Kč.

5) Opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod

Na realizaci opatření k omezování, případně zastavení vnosu zvlášť nebezpečných látek do vod se předpokládají souhrnné náklady ve výši cca 495 mil. Kč, , z toho na opatření zahrnutá do Programů opatření ve výši 330 mil. Kč. K těmto nákladům bude nutné dále přípočíst náklady na odstranění starých ekologických zátěží, které zatím nejsou specifikovány – předpoklad v řádu miliard až desítek miliard Kč.

6) Opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění

Na realizaci opatření k prevenci a snížení dopadů případů havarijního znečištění se předpokládají náklady ve výši cca 150 mil. Kč, všechna tato opatření jsou zahrnuta do Programů opatření.

7) Doplňující opatření nezbytná pro splnění přijatých cílů ochrany vod jako složky životního prostředí

Na realizaci doplňujících opatření nezbytných pro splnění přijatých cílů ochrany vod jako složky životního prostředí se předpokládají náklady ve výši cca 60 mil. Kč. Všechna tato opatření jsou zahrnuta do Programů opatření. Největší objem z těchto prostředků bude využit na realizaci průzkumného monitoringu ve vybraných vodních útvarech.

8) Opatření k aplikaci principu „znečišťovatel platí“

Na realizaci opatření k aplikaci principu „znečišťovatel platí“ se předpokládají náklady ve výši cca 11 mil. Kč, z toho opatření zahrnutá do Programu opatření ve výši cca 3 mil. Kč.

9) Opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů, umožňujících dosažení požadovaného ekologického stavu nebo dobrého ekologického potenciálu

Na realizaci opatření k zajištění odpovídajících hydromorfologických podmínek vodních útvarů, umožňujících dosažení požadovaného ekologického stavu nebo dobrého ekologického potenciálu se předpokládají souhrnné náklady ve výši cca 1 524 mil. Kč, z toho na opatření zahrnutých do Programů opatření ve výši 235 mil. Kč.

10) Opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečištění

Na realizaci opatření regulující znečištění z plošných zdrojů znečištění se předpokládají souhrnné náklady ve výši cca 1 494 mil. Kč. Tato opatření jsou zahrnuta do Programů opatření. K uvedeným nákladům dále přistupují náklady na náklady na snižování znečištění z atmosférické depozice cestou snižování plynných emisí síry a dusíku, které není možné v současné době reálně odhadnout.

Významnou roli v naplňování potřebných opatření bude hrát aktualizovaný Akční program pro snížení znečištění ze zemědělských zdrojů a dále a uplatňování zásad správné zemědělské praxe. Náklady na opatření realizovaná v rámci uvedeného akčního programu se podle aktuálních výsledků zjišťování předpokládají ve výši cca 1 298 mil. Kč.

nahoru

F.3.5. Shrnutí předpokládaných nákladů opatření

Náklady na opatření uvedená v listech opatření a na opatření uvedená v tabulce F.3.4 se celkově odhadují na cca 23 700 mil. Kč, z toho opatření zahrnutá do Programů opatření 17 207 mil. Kč.

Největší objem nákladů příslušejících opatřením zahrnutých do Programů opatření představují náklady na omezování vypouštění znečištění z bodových komunálních zdrojů znečištění v konkrétních lokalitách (86%) a náklady opatření pro dosažení odpovídajících hydromorfologických podmínek na vodních tocích v konkrétních lokalitách (1,4%).

Souhrnné náklady na konkrétně specifikovaná opatření, uvedená v kapitole F.3.1. se předpokládají ve výši cca 21 405 mil. Kč, z toho náklady na opatření zahrnutá do Programů opatření ve výši cca 15 085 mil. Kč. Náklady na konkrétně nespecifikovaná opatření se odhadují na 2 295 mil. Kč, z toho zahrnuto do Programů opatření 2 122 mil. Kč.

Ve výše uvedených souhrnech nákladů předpokládaných opatření nejsou zahrnuty náklady na sanaci starých ekologických zátěží.