Plán oblasti povodí Moravy Czech English
ÚVODNÍ STRANA NAPIŠTE NÁM
nahoru

E.2. Podzemní vody

Účelem kapitoly E je vyhodnocení dopadu opatření navržených k realizaci na stav vod. Hodnocení stavu podzemních vod provedené v kapitole C.2.2 bylo provedeno pro jednotlivé složky celkového stavu a dále sloučeno pro chemický a kvantitativní stav. V této kapitole bylo hodnocení dopadu opatření provedeno na stejném systému jednotlivých složek a následných syntéz.

nahoru

E.2.1. Odhad dopadů na kvantitativní stav

Opatření ke zlepšení kvantitativního stavu útvarů podzemních vod se týká poměru odběrů k přírodním zdrojům útvarů podzemních vod. Toto opatření je obecného charakteru.

MO100110 Opatření k zamezení rizikového kvantitativního stavu podzemních vod

Opatření MO100110 je navrženo v 7 útvarech.

Po realizaci navržených opatření kvantitativní stav útvarů podzemních vod pro tuto oblast povodí nebude zlepšen:

Tab. E.2.1 Kvantitativní stav útvarů podzemních vod

Protože jsou všechna navržená opatření obecného charakteru zůstane předpokládaný stav v roce 2015 nezměněn.

nahoru

E.2.2. Odhad dopadů na chemický stav

Bodové zdroje znečištění útvarů podzemních vod

K zamezení nebo omezení vlivu bodových zdrojů znečištění se navrhují listy opatření na sanaci starých ekologických zátěží (MO130010 – MO130074, viz kap. C.4.7).

Tato opatření jsou navržena v 18 útvarech. Počet konkrétních opatření aplikovaných na ekologické zátěže činí 65. Z nich na základě podrobnějších údajů oblastních inspektorátů životního prostředí bylo 22 starých zátěží vyřazeno jako již konzolidovaných. Do prvního plánu oblasti povodí tedy vstupuje pouze zbylých 44 zátěží.

Do prvního plánu vstupuje automaticky 13 opatření s uzavřenou ekologickou smlouvu a navrhovanou sanací nebo rekultivací, tj staré ekologické zátěže nebo skládky, dále 12 starých zátěží, kde je navrhován buď pouze monitoring, nebo žádné opatření a nakonec 18 zátěží s neuzavřenou ekologickou smlouvou.

Podrobnější analýza k SEZ je v kapitole C.4.7.

Díky vyřazeným bodovým zdrojům znečištění v oblast povodí Moravy, u kterých se předpokládá ještě před platností plánu oblasti povodí dosažení dobrého stavu, dojde ke zlepšení stavu:

Tab. E.2.2 Odhad stavu pro bodové zdroje znečištění po navržených opatřeních

S výjimkou vyřazených bodových zdrojů zůstává po realizaci navržených opatření počet útvarů beze změn, a to z více důvodu. U zátěží, vybraných do prvního plánu oblasti povodí je problém, že sledované látky buď nejsou předmětem již probíhajících nápravných opatření v rámci plnění ekologických smluv, nebo že limity stanovené pro jejich sanaci neodpovídají pracovním cílům (limitům C MP MŽP z r. 1996) stanoveným pro plánování v oblasti vod a jsou až několikanásobně vyšší. V některých případech je o konkrétních zátěžích nedostatek dat. U dalších zátěží se nedá předpokládat, že by opatření změnilo stav do konce roku 2015, ať již déle trvajícího náběhu opatření nebo vlastnosti hydrogeologické struktury.

Vzhledem ke všem těmto faktům nelze s dostatečnou věrohodností předpokládat další zlepšení stavu pro bodové zdroje znečištění.

Plošné zdroje znečištění útvarů podzemních vod

K zamezení nebo omezení vnosu polutantů z plošných zdrojů znečištění se navrhují tato obecná opatření (viz LO kap. C.4.14):
MO100116 Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů
MO100117 Opatření k eliminaci dusíku jako plošného zdroje znečištění vod
MO100118 Snižování znečištění z atmosférické depozice
MO100115 Omezení negativních vlivů pesticidů na povrchové a podzemní vody
MO100302 Omezení obsahu chloridů v podzemní vodě
MO100301 Omezení obsahu síranů v podzemní vodě

Opatření MO100116 je navrženo v 14 útvarech podzemních vod, opatření MO100117 v 6 útvarech, opatření MO100118 ve 2 útvarech podzemních vod, opatření MO100115 v 5 útvarech, opatření MO100302 pro 9 útvarů podzemních vod a opatření MO100301 také pro 9 útvarů podzemních vod.

Po realizaci navržených opatření bude znečištění z plošných zdrojů pro tuto oblast povodí zlepšeno na následující úroveň:

Tab. E.2.3 Hodnocení plošných zdrojů znečištění

Zlepšení chemického stavu z hlediska plošného znečištění lze očekávat jedině u dusičnanů ze zemědělských zdrojů, a to v tom případě, že útvar podzemní vody nebo postižené pracovní jednotky mají alespoň 50 % plochy vymezené jako zranitelné území a nejedná se o hlubokou pánevní strukturu s delší odezvou na provedená opatření. Pro útvary podzemních vod, kde byl chemický stav vyhodnocen jako nevyhovující pro pesticidy, se předpokládá dosažení potenciálně nevyhovujícího stavu. Pro ostatní typy znečištění se předpokládá, že se nevyhovující nebo potenciálně nevyhovující stav nezmění.

Chemický stav útvarů podzemních vod

Po syntéze plošných a bodových zdrojů znečištění bude po realizaci opatření chemický stav útvarů podzemních vod následující.

Tab. E.2.4 Syntéza chemického stavu útvarů podzemních vod

nahoru

E.2.3. Celkový stav útvarů podzemních vod

Výsledná syntéza celkového stavu sestávající z kombinace chemického a kvantitativního stavu útvarů podzemních vod.

Tab. E.2.5 Celkový stav útvarů podzemních vod

Závěry k hodnocení dopadu opatření na útvary podzemních vod

Je zřejmé, že výsledek hodnocení dopadu opatření na celkový stav nevyznívá příliš příznivě. To je dáno především následujícími skutečnostmi:

  • Pro hodnocení stavu po realizaci opatření je použit stejný metodický postup jako pro hodnocení stavu před jejich realizací včetně syntéz výsledků. Tento princip v konečném výsledku nebere v úvahu zlepšení jednotlivých složek, pokud pouze jedna hodnocená složka nezůstává nevyhovující.
  • U bodových zdrojů znečištění se zlepšení stavu realizací opatření předpokládá, nelze je však objektivně odhadnout. Proto je hodnocení bodových zdrojů konzervativně uvažováno stejné jako před realizací opatření.
  • U plošných zdrojů znečištění (s výjimkou dusičnanů ze zemědělských zdrojů) a pro kvantitativní stav útvarů podzemních vod jsou opatření obecného charakteru a většinou se týkají změny legislativy nebo opatření, která lze řešit pouze na celostátní úrovni (atmosférická depozice, pesticidy apod.).
  • Pro některé útvary podzemních vod platí, že opatření ke zlepšení chemického stavu se projeví až po delší době – to se týká hlavně hlubokých pánevních struktur s artéskými kolektory.
  • V žádném vodním útvaru se nepředpokládá zhoršení jakékoliv složky stavu.
  • Z hlediska zdrojů znečištění je většina opatření z neznámé příčiny (nejsou data) nebo sledované ukazatele cílů nejsou ve shodě (látka se v rámci plnění ekologické smlouvy nesleduje nebo cílový limit realizovaného opatření je vyšší).
  • Delší efekt opatření se předpokládá u zátěží, kde se účinek pravděpodobně projeví v delším časovém horizontu, než je r. 2015.

Přílohy:
Mapa ME 2.1. Odhad dopadů opatření na podzemní vody – kvantitativní stav
Mapa ME 2.2 Odhad dopadů opatření na podzemní vody – chemický stav
Mapa ME 2.3 Odhad dopadů opatření na podzemní vody – celkový stav
Tabulka TE 2.3 Odhad dopadů opatření – podzemní vody